Univerza smo ljudje, ki jo gradimo in smo s kakovostjo svojega dela odgovorni za njen ugled in vlogo, ki jo ima v družbi.
Spoštovane članice in člani akademske skupnosti Univerze v Ljubljani, spoštovane sodelavke in sodelavci, spoštovane študentke in študenti
Odločitev, da sprejmem kandidaturo za rektorico Univerze v Ljubljani, temelji na dolgoletnem spremljanju njenega delovanja v domačem in globalnem družbenem okolju ter naraščajočim razkorakom med vlogo, ki jo mora imeti v družbi, in to, ki jo dejansko ima.
Naša univerza ima številne vsebinsko kakovostno zapisane strateške dokumente, ki opredeljujejo njeno poslanstvo, vizijo in vrednote ter usmeritve za posamezna področja urejanja njenega delovanja - izobraževanje, raziskovanje, prenos znanja, internacionalizacijo, digitalizacijo, kadrovsko področje in druge delne sklope temeljnih procesov našega dela. Prepričana sem, da se vsi strinjamo z zapisanim v dokumentih, ki jih je soglasno sprejel Senat UL. Nastajali so v procesu izmenjave mnenj in usklajevanja pogledov o besednih zvezah, ki naj odražajo bistvo smeri in poudarkov delovanja univerze.
Temeljni izziv našega delovanja zato ni, kaj naj delamo, ampak kako naj delamo, da zapisano ne bo ostalo zgolj mrtva črka na papirju. Ustrezno upravljanje in vodenje, ki temelji na vzajemnem spoštovanju in sodelovanju strok in ljudi, je zato temeljno vodilo mojih prepričanj o tem, kako neizmerno bogastvo znanj, ki se rojevajo na univerzi, uveljaviti za njeno pozicioniranje kot kažipota na poti nujnih sprememb v nenehno spreminjajočem se okolju.
Univerza v Ljubljani je univerza, znotraj katere delujem vse svoje karierno obdobje. Moje videnje njenega delovanja in družbene vloge, ki jo ima kot največja, najstarejša in najboljša slovenska univerza, temelji na izkušnjah, ki sem jih dobila kot študentka in predsednica takratne študentske organizacije na Ekonomski fakulteti, kot stažistka v letih po diplomi, v katerih smo bili sodelavci v tej kategoriji zaradi nedorečenega statusa v času izjemne inflacije dolgo pod zajamčenimi plačami, kar me je usmerilo v aktivno delovanje v sindikalni organizaciji, pa do kasnejših nalog, ki sem jih opravljala v okviru zadolžitev in funkcij v različnih fakultetnih, univerzitetnih in drugih z izobraževanjem povezanih domačih in mednarodnih organih, nazadnje deset let kot dekanja Ekonomske fakultete in članica Senata Ekonomske fakultete.
Univerza je bila v svoji več kot stoletni zgodovini velikokrat na prepihu različnih političnih obračunavanj. Spremljali smo jih tudi v zadnjem desetletju, ko so bile različne članice in njihovi posamezniki v različnih procesih izpostavljeni neverjetni diskvalifikaciji, ki je na trenutke mejila na medijski linč, Univerza pa se kljub dejstvom, ki bi ji to omogočala, ni znala ustrezno odzvati. Sklanjanje glave in nastavljanje hrbtov bičem je bila vselej napačna odločitev. Izguba hrbtenice je zato zadnje, kar si smemo dovoliti. Prevzemanje vodilnih funkcij na univerzi in njenih članicah je sedaj bolj kot kdaj prej predvsem prevzemanje odgovornosti za pokončno držo in uveljavljanje avtonomije univerze ter svobode njenega duha. Je prevzemanje odgovornosti za soočanje dejstev in sprejemanje odločitev, ki v osnovi niso namenjene zaščiti odločevalcev, ampak logiki, doslednosti v razmišljanju in upoštevanju zapisanih vrednot našega delovanja.
Univerza je prostor sobivanja zaposlenih in študentov. Vsi smo njen neizogibni sestavni del. Vsak ima v tej zgradbi pomembno vlogo in uspešnost univerze je odvisna od vseh gradnikov njene zgradbe. A vendar je na koncu tako, da univerze brez študentov ni. Zaposleni smo na univerzi zaradi študentov in niso študenti tu zaradi nas. Odgovornost zaposlenih do študentov in kompetenc, ki jim jih zagotavljamo, je zato izjemna. Študentom moramo zato prisluhniti. Obenem ni dvoma o zahtevah, ki jih kakovostna univerza postavlja študentom. Ni dvoma o tem, da morajo študenti spoštovati zahteve in pravila, ki jim jih na poti do diplom na vseh ravneh postavlja Univerza in njene članice. Ne sme biti dvoma, da so študenti enakopravni del akademske skupnosti, ki je zaradi narave ustroja univerze objektivno ranljivejši od pedagogov. To je treba imeti v procesu sprejemanja odločitev nenehno pred očmi.
Akademska hierarhija je sestavni del univerzitetnega okolja. Tako je od vedno bilo in tako bo še dolgo. Ne sme pa biti akademska hierarhija razlog za neustrezne medosebne odnose. To velja za vse odnose: pedagog - študent, strokovni sodelavec - študent, pedagog - nepedagog, učitelj - asistent in druge. Zagovarjam odnose, ki temeljijo na vzajemnem spoštovanju in sodelovanju, na strpnosti v komunikaciji, na toleranci do različnosti, na skupnem iskanju inovativnih rešitev, na poslanstvu, ki nas združuje in na sobivanju senioritete in mladosti.
Kdo bodo moji sodelavke in sodelavci?
Sodelovala bom z vsemi, ki imamo enake poglede na družbeno vlogo univerze in posebej Univerze v Ljubljani.
Svoje delo bom enako kot doslej opravljala odgovorno in z enakim odnosom do primerljivih situacij. Najožjo ekipo bomo potrdili na osnovi strokovnosti in dogovora med članicami o tem, kako naj bodo v upravljanju in vodenju Univerze zastopane posamezne fakultete in akademije. Pričakujem in se zavezujem, da bomo ravnali odprto, iskreno in odgovorno.
Univerza je univerza zaradi študentov. Prisluhnimo jim in jih slišimo.
Vrnimo univerzi družbeno vlogo, ki jo objektivno ima.
Univerza je toliko močna, kolikor so močne njene članice. Zagotovimo članicam enakopravne možnosti za razvoj.
Uveljavimo avtonomijo Univerze navzven in navznoter.
Negujmo akademsko svobodo, ko gre za vsebino misli.
Dosledno delajmo, kar učimo in govorimo.
Poskrbimo, da ima vsebina prednost pred obliko.
Spoštujmo raznolikost strok in ljudi, ki tvorimo Univerzo.
Ustvarimo strpno sobivanje senioritete in mladosti. Uveljavimo medgeneracijsko sožitje z vzajemnim učenjem.
In za konec še enkrat: Univerza smo ljudje, ki smo s kakovostjo svojega dela odgovorni za njen ugled in vlogo, ki jo ima v družbi.
Imamo znanje in odlične ljudi. Za našo Univerzo prihodnosti potrebujemo še pogum in odločnost.
Hvala za vašo pozornost in čas.
Metka Tekavčič